Odmowa przyjęcia na pokład (overbooking)

Oprócz odwołanych lub opóźnionych lotów, podczas podróży możesz spotkać się również z tym, że obsługa na lotnisku nie wpuści Cię na pokład samolotu. Pomimo tego, że posiadasz ważny bilet, przybyłeś na czas do odprawy i bramki i spełniasz wszystkie warunki, aby móc odlecieć danym lotem. Może się to wydawać niewiarygodne, ale linia lotnicza może sprzedać więcej biletów na dany lot, niż jest miejsc w samolocie. Chodzi o tzw overbooking i w tym artykule przyjrzymy się temu, co Ci przysługuje w takiej sytuacji.

Overbooking – co to znaczy?

Może Ci się to wydawać niewiarygodne, ale sytuacja, w której linia lotnicza sprzedaje więcej biletów niż pojemność samolotu, nie jest niczym niezwykłym. Obsługa transportu lotniczego jest kosztownym biznesem dla linii lotniczych, dlatego starają się one minimalizować koszty w przypadkach, gdy pasażerowie nie pojawiają się na lot w ostatniej chwili, a samolot nie leci w pełni wypełniony. Linia lotnicza często sprzedaje więcej biletów, niż jest dostępnych miejsc w samolocie, a niektórzy pasażerowie po prostu nie mogą wsiąść.

Jeśli zastanawiasz się, czy to wszystko jest w ogóle legalne, tak. Ma jednak swoje własne zasady i jako pasażer masz prawo do odszkodowania w wysokości do 600 €.

Kiedy powstaje prawo do odszkodowania za overbooking?

Zgodnie z rozporządzeniem UE nr. 261/2004 masz prawo żądać odszkodowania finansowego, jeżeli:

nie zostałeś wpuszczony na pokład samolotu z przyczyn leżących po stronie linii lotniczej (np. spóźniłeś się na odlot, nie posiadałeś ważnych dokumentów podróży lub nie stwarzałeś zagrożenia dla bezpieczeństwa lub zdrowia),
twój lot wystartował lub wylądował na lotnisku w UE (jeśli jest obsługiwany przez przewoźnika lotniczego z siedzibą w UE) oraz
nie zgodziłeś się dobrowolnie na otrzymanie vouchera lub innej rekompensaty za odmowę przyjęcia na pokład.

Jakie odszkodowanie przysługuje Ci w przypadku odmowy przyjęcia na pokład (overbookingu)?

Jeśli spełniasz warunki otrzymania rekompensaty finansowej za odmowę przyjęcia na pokład, przysługuje Ci odszkodowanie uzależnione od długości lotu. Odszkodowanie ustala się na 250 do 600 EUR na osobę.

Powiadomienie o odwołaniu lotu Lot zastępczy
14 dni lub więcej Brak rekompensaty finansowej
7 - 13 dni Lot zastępczy nie może odlecieć wcześniej niż 2 godziny przed planowanym czasem odlotu i musi dotrzeć do miejsca docelowego nie później niż 4 godziny po planowanym czasie lądowania
mniej niż 7 dni Lot zastępczy musi wylecieć nie wcześniej niż 1 godzinę przed planowanym czasem odlotu i dotrzeć do miejsca docelowego nie później niż 2 godziny po planowanym czasie lądowania

Do czego jeszcze masz prawo w przypadku overbookingu?

Oprócz rekompensaty finansowej masz prawo, podobnie jak w przypadku odwołania lotu, do zwrotu ceny zakupu biletu lub zaoferowania alternatywnego lotu do miejsca docelowego tak szybko, jak to możliwe. O odmowie przyjęcia na pokład z powodu tzw. overbookingu musisz być również odpowiednio poinformowany, a obsługa lotniska powinna wyjaśnić Ci, do czego masz prawo w danej sytuacji. Jeśli spotkałeś się z terminem nadzwyczajne okoliczności, przeczytaj ten artykuł.

Co zrobić, jeśli nie wpuszczono Cię na pokład samolotu?

Jeśli personel przy bramce nie wpuści Cię do samolotu, postaraj się zachować zimną krew i dowiedzieć się jak najwięcej informacji. Przed podróżą zrób zdjęcie karty pokładowej lub prześlij je na telefon. W żadnym wypadku nie przyjmuj bezpośrednio na miejscu voucherów ani innych form rekompensaty od linii lotniczych. Akceptując, zrzekasz się praw przysługujących Ci na mocy przepisów europejskich i możesz nie otrzymać zapłaty.

Postaraj się dowiedzieć od personelu, który nie wpuścił Cię na pokład, jaki jest powód odmowy przyjęcia na pokład. Jeśli się zgodzą, poproś o wystawienie pisemnego potwierdzenia lub możesz udokumentować sytuację do ewentualnego przyszłego dowodu (zwłaszcza, że byłeś gotowy do odlotu na czas, a powód odmowy wejścia na pokład samolotu nie wynikał z Twojej strony).

Dowiedz się o możliwym locie zastępczym w kasie lub u linii lotniczej. Jeśli zaoferowano Ci lot zastępczy do następnego dnia, poproś o zapewnienie hotelu. Jeśli hotel lub linia lotnicza nie zapewni Ci lotu zastępczego, możesz kupić wszystko na własny koszt, który linia lotnicza musi Ci wtedy zwrócić. Dowiedz się, jakie napoje powinna zapewnić Ci linia lotnicza.

Przeczytaj, co Ci przysługuje w danej sytuacji i skontaktuj się z nami przez formularz. Rozwiążemy wszystko za Ciebie i następnego dnia wyślemy Ci pieniądze, które należą do Ciebie.

Jak udowodnić, że nie zostałeś wpuszczony na pokład samolotu z powodu overbookingu?

Przysługuje Ci odszkodowanie finansowe w wysokości do 600 EUR w przypadku odmowy przyjęcia na pokład z powodu tzw. overbookingu, należne należy natychmiast. Linia lotnicza powinna wypłacić kwotę na miejscu. Jeśli tak się nie stanie, możesz oczywiście później wystąpić o odszkodowanie. Jeśli również zdecydujesz się skorzystać z Refundio.pl, otrzymasz od nas odszkodowanie w ciągu następnego dnia.

Inaczej niż w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu, lub przegapienie lotu z przesiadką, w przypadku odmowy przyjęcia na pokład linia lotnicza może zakwestionować Twoje roszczenie o odszkodowanie. Zwłaszcza jeśli odmowa przyjęcia na pokład została spowodowana przez przyczynę leżącą po Twojej stronie (np. spóźnione przybycie do bramki odlotów itp.). Dlatego ważne jest, aby postarać się zdobyć jak najwięcej dowodów potwierdzających Twoją sytuację, aby łatwiej poradzić sobie z późniejszym roszczeniem o odszkodowanie.

Dlatego zawsze rób zdjęcie lub przesyłaj na telefon bilety pokładowe nie tylko na oryginalny lot, ale także na lot zastępczy (jeśli taki posiadasz). Zrób zdjęcie lub zachowaj wszelkie dokumenty otrzymane od linii lotniczej – postaraj się uzyskać pisemny dowód powodu odmowy przyjęcia na pokład. Zrób zdjęcie informacji z tablicy odlotów.

Overbooking – jak ubiegać się o odszkodowanie?

Masz prawo do natychmiastowego odszkodowania za odmowę przyjęcia na pokład ze względu na charakter. W związku z tym linia lotnicza może od razu zaoferować odszkodowanie finansowe. Jeśli tak się nie stanie, możesz ubiegać się o odszkodowanie z mocą wsteczną. Możesz skontaktować się bezpośrednio z linią lotniczą i spróbować samodzielnie wynegocjować zwrot pieniędzy. Jednak cały proces może zająć nawet 12 miesięcy i nie ma gwarancji powodzenia. Linie lotnicze często wolno reagują na takie prośby, a nawet mogą je ignorować, co może powodować znaczny stres. Jeśli nie chcesz tego robić sam, możesz skorzystać z usług Refundio.sk i pozostawić wszystko nam.

Wypełnienie naszego formularza zajmie Ci około 5 minut. Następnie rozpatrzymy Twoją prośbę i zaoferujemy odszkodowanie tego samego dnia. Jeśli ją zaakceptujesz, wyślemy Ci pieniądze z góry i znajdą się one na Twoim koncie w ciągu 48 godzin. Bez czekania, bez stresu i przede wszystkim z pewnością otrzymania odszkodowania. Kwota pozostaje u Ciebie, nawet jeśli później przegramy spór z linią lotniczą.

Odbierz do 600 € za opóźniony lub odwołany lot.

Która linia lotnicza doświadczyła overbookingu?

Jeśli jedna z poniższych linii lotniczych odmówiła Ci wejścia na pokład, przeczytaj artykuły na temat tego, jak uzyskać odszkodowanie.

Zweryfikuj swoje prawo do odszkodowania bezpłatnie
Zweryfikuj