Jest to lot łączony, jeśli musisz przesiąść się na inny lot w drodze do miejsca docelowego. Tak więc Twoja podróż składa się z więcej niż jednego bezpośredniego lotu.
Istotne jest w tym przypadku, czy zarezerwowałeś podróż jako całość, czyli w ramach jednej rezerwacji (numer rezerwacji lub tzw. PNR), czy też jako kilka oddzielnych lotów. Z reguły jest to jedna rezerwacja, jeśli kupujesz lot u jednej linii lotniczej. Tak więc wszystkie loty obsługiwane są przez jednego przewoźnika. Jeśli kupisz bilety osobno (przelot z Pragi do Mediolanu np. Ryanairem i późniejszy lot z Mediolanu do Aten EasyJet), to prawdopodobnie będą to dwie osobne rezerwacje.
Taka sama sytuacja ma miejsce, gdy kupujesz loty łączone od pośredników sprzedaży biletów, np. Pelikan, Kiwi itp. Loty składane przez dwie różne linie lotnicze najprawdopodobniej będą traktowane jako dwie oddzielne rezerwacje.
Cóż, dlaczego właściwie jest to ważne?
Jeśli Twoja podróż przebiega zgodnie z planem, wielokrotne rezerwacje nie mają znaczenia. Ale problem pojawia się, gdy jeden z Twoich lotów zostanie zakłócony. Jeśli np. do opóźnienia pierwszego lotu i spóźnisz się na lot łączony do miejsca docelowego z powodu opóźnienia, dokonanie jednej lub kilku rezerwacji staje się niezbędne.
Jeśli cała Twoja podróż objęta jest jedną rezerwacją i spóźnisz się na lot łączony z winy linii lotniczej (np. opóźnienie lub odwołanie lotu, ale także overbooking lub inne sytuacje), przysługują Ci prawa wynikające z rozporządzenia UE. W szczególności będziesz mieć prawo do zabezpieczenia lotu zastępczego do miejsca docelowego oraz, jeśli warunki zostaną spełnione, do odszkodowania w wysokości do 600 EUR na osobę.
Jeśli jednak Twoja podróż składa się z kilku rezerwacji, nie przysługują Ci te prawa. W związku z tym będziesz musiał samodzielnie zorganizować lot zastępczy na własny koszt i będziesz uprawniony do rekompensaty finansowej tylko wtedy, gdy jeden z Twoich lotów spełnia warunki odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot.
Aby lepiej to zrozumieć, pokażmy to na przykładzie:
Przelot Praga – Mediolan, a następnie lot Mediolan – Ateny. Oba loty obsługiwane przez linię lotniczą Ryanair w ramach jednej rezerwacji. Pierwszy lot jest opóźniony o 2 godziny z powodu linii lotniczej, w wyniku czego przegapisz lot łączony do Aten.
Jeśli jednak masz lot zakupiony w ramach innych rezerwacji, nie przysługuje Ci prawo do otrzymania lotu zastępczego ani rekompensaty finansowej. Będziesz musiał zorganizować transport do miejsca docelowego na własny koszt.
Zgodnie z rozporządzeniem UE nr. 261/2004 masz prawo żądać odszkodowania w wysokości do 600 euro w przypadku, gdy:
Najczęstszą sytuacją, w której spóźnisz się na lot łączony, jest opóźnienie poprzedniego lotu. Tutaj trzeba pomyśleć o tym, że nie liczy się długość opóźnienia opóźnionego lotu, ale opóźnienie, z jakim dotrzesz do miejsca docelowego (dotyczy sytuacji, gdy jest to pojedyncza rezerwacja). Jeśli Twój pierwszy lot jest opóźniony, np. o tylko 1 godzinę i z tego powodu spóźnisz się na transfer i dotrzesz do miejsca docelowego lotem zastępczym z opóźnieniem większym niż 3 godziny, przysługuje Ci odszkodowanie. Jeśli jednak Twój pierwszy lot jest opóźniony o co najmniej 4 godziny, ale złapiesz lot łączony (miałeś wystarczająco dużo czasu na przesiadkę) lub zaoferowano Ci lot zastępczy, który dociera do miejsca docelowego z opóźnieniem mniejszym niż 3 godziny, nie masz prawa do rekompensaty finansowej.
Możesz zobaczyć kwotę, do której jesteś uprawniony w poniższej tabeli:
Odległość lotu jest ważna przy obliczaniu rekompensaty finansowej, do której masz prawo w przypadku spóźnienia się na lot łączony. Ponieważ miejsce docelowe podróży jest szczególnie ważne, obliczana jest odległość między lotniskiem wylotu pierwszego z lotów a lotniskiem docelowym.
W przypadku lotu Praga - Mediolan, a następnie Mediolan - Ateny, odległość zostanie obliczona między lotniskiem w Pradze a lotniskiem w Atenach. Fakt, że lot z Pragi do Mediolanu jest opóźniony lub odwołany, nie ma znaczenia przy obliczaniu odszkodowania, a jeśli dotrzesz do miejsca docelowego później niż 3 godziny, przysługuje Ci 400 EUR (odległość między Pragą a Ateny to ponad 1500 km). Ale wszystko to dotyczy pojedynczej rezerwacji, jak wyjaśniliśmy powyżej.
Jak już wspomnieliśmy powyżej, lot zastępczy i odszkodowanie finansowe to nie jedyne rzeczy, które przysługują Ci w przypadku spóźnienia się na lot łączony. Ponadto masz również prawo m.in.:
Mówiąc najprościej, zawsze masz prawo do odszkodowania tylko wtedy, gdy zakłócenie Twojej podróży było spowodowane sytuacją, za którą odpowiedzialność ponosi linia lotnicza. Jeśli sytuacja jest spowodowana winą linii lotniczej i spełnione są niezbędne warunki, przysługuje Ci odszkodowanie.
Jeśli jednak Twój lot był opóźniony lub odwołany z powodu tzw. nadzwyczajnych okoliczności, linia lotnicza nie ma obowiązku wypłaty rekompensaty finansowej. Uwaga, zawsze masz prawo do zwrotu ceny biletu (lub lotu zastępczego) i zakwaterowania w przypadku opóźnienia w nocy. To znaczy niezależnie od tego, czy była to okoliczność nadzwyczajna, czy też nie. Nadzwyczajne okoliczności dotyczą wyłącznie rekompensaty finansowej. Są to na przykład takie sytuacje jak:
Jednak nie zawsze jest to nadzwyczajna okoliczność. Awaria techniczna statku powietrznego m.in. w większości przypadków uważana jest za okoliczność, za którą odpowiedzialność ponosi linia lotnicza, w związku z czym przysługuje Ci odszkodowanie finansowe.
Nie przysługuje Ci również odszkodowanie za spóźnienie na lot łączony, jeśli warunek pojedynczej rezerwacji nie jest spełniony (patrz wyżej).
Ważne jest, aby nie panikować. Przed podróżą zrób zdjęcie karty pokładowej lub prześlij je na telefon. Spróbuj znaleźć przyczynę opóźnienia lub odwołania lotu w punkcie informacyjnym. Dowiedz się informacji o możliwym locie zastępczym w kasie lub u linii lotniczej. Jeśli zaoferowano Ci lot zastępczy do następnego dnia, poproś o zapewnienie hotelu. Jeśli hotel lub linia lotnicza nie zapewni Ci lotu zastępczego, możesz kupić wszystko na własny koszt, który linia lotnicza musi ci wtedy zwrócić. Przeczytaj, co Ci przysługuje w danej sytuacji i skontaktuj się z nami przez formularz. Rozwiążemy wszystko za Ciebie i wyślemy Ci pieniądze, które należą do Ciebie w ciągu dwóch dni.
Istnieją dwa sposoby wypełnienia wniosku o odszkodowanie. Możesz oczywiście sam spróbować negocjować z linią lotniczą i uzyskać odszkodowanie za spóźniony lot. Możesz też wypełnić formularz na stronie Refundio.pl i pozostawić nam cały proces uzyskania odszkodowania.
Nie będziemy Cię do niczego namawiać, odszkodowanie za odwołany lot możesz uzyskać na swój sposób bez korzystania z naszych usług. Trzeba jednak liczyć się z tym, że cały proces uzyskania odszkodowania może być długotrwały (wszystko trwa do 12 miesięcy). Linie lotnicze często ignorują pasażerów w kwestii odszkodowań i odpowiadają na prośby dopiero po wielu sytuacjach awaryjnych w okresie kilku miesięcy. Jednocześnie cały proces jest bez gwarancji powodzenia. Wiedza o tym, do czego masz prawo w przypadku spóźnionego lotu, również nie jest łatwa. Nie musisz więc czekać na odszkodowanie nawet po wielu miesiącach.
Jeśli nie chcesz przechodzić przez ten proces, ponieważ Twój czas jest dla Ciebie cenniejszy lub nie wiesz, jak postępować, możesz po prostu zostawić wszystko nam.
Wypełniasz nasz formularz w ciągu 5 minut, wszystko ocenimy i jeszcze tego samego dnia skontaktujemy się z Tobą z propozycją odszkodowania. Następnie wyślemy Ci kwotę z góry i będziesz mieć ją na swoim koncie w ciągu 48 godzin. Bez czekania, bez stresu i przede wszystkim z pewnością otrzymania odszkodowania. Kwota pozostaje u Ciebie, nawet jeśli później przegramy spór z linią lotniczą.
Ze względu na opóźnienie lotu nie miałem czasu na przesiadkę na lot łączony. Linia lotnicza zaproponowała mi lot zastępczy. Czy przysługuje mi również odszkodowanie finansowe?
Tak. Jeśli warunki są spełnione (zobacz Jakie odszkodowanie Ci przysługuje?) masz prawo nie tylko do zapewnienia alternatywnego transportu do miejsca docelowego, ale także do rekompensaty finansowej w wysokości do 600 euro na osobę.
Skąd mam wiedzieć, czy mój lot był objęty jedną rezerwacją?
Numer rezerwacji (tzw. PNR) znajdziesz na bilecie lub na potwierdzeniu rezerwacji lotu. Informację tę należy również przekazać Ci przed zakupem biletów. Jeśli kupujesz bilety w ramach wycieczki w biurze podróży, biuro podróży powinno na żądanie poinformować Cię o tej informacji.
Mój lot został zakłócony z powodu złej pogody, czy mam prawo do odszkodowania?
Niestety nie. Zła pogoda jest uważana za nadzwyczajną okoliczność, za którą linia lotnicza nie ponosi odpowiedzialności. Więc nie masz prawa do rekompensaty finansowej, ale masz prawo do zwrotu ceny biletu lub lotu zastępczego i zakwaterowania w hotelu lub poczęstunku, nie zapominaj o tym.
Linia lotnicza odrzuciła moje roszczenie z powodu nadzwyczajnych okoliczności. Co mogę zrobić?
Wypełnij nasz formularz. Mimo że linia lotnicza odrzuciła Twoje roszczenie, postaramy się coś z tym zrobić. Jednak następnym razem łatwiej będzie skontaktować się z nami teraz, aby uniknąć takich sytuacji.
Mój pracodawca kupił mi bilet, leciałem w podróży służbowej. Czy nadal mam prawo do odszkodowania za spóźnienie na lot łączony?
Tak. Nie ma znaczenia, czy bilet kupił Twój pracodawca, czy Ty, ważne, kto leciał lub powinien lecieć danym lotem. Masz zatem prawo do odszkodowania w takiej samej wysokości, jakbyś leciał na wakacje z rodziną.
Procedura dla każdej linii lotniczej może się nieznacznie różnić pod pewnymi względami. Wybierz linię lotniczą, którą podróżujesz, i dowiedz się, jak uzyskać odszkodowanie za nieodebrany lot.