Podróże lotnicze stały się integralną częścią naszego współczesnego życia i łączą ludzi na całym świecie. Jednak gdy podróż lotnicza jest zakłócona przez opóźnienia lub odwołania lotów, powoduje to znaczne niedogodności dla pasażerów. Nie mówimy tu tylko o długim oczekiwaniu na lotnisku, ale przede wszystkim o frustracji związanej z pokrzyżowanymi planami.
Aby zapobiec tym problemom i chronić prawa pasażerów, Unia Europejska wydała rozporządzenie 261/2004. Rozporządzenie to ustanawia wspólne zasady dotyczące odszkodowań i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub opóźnienia lotu.
Zgodnie z rozporządzeniem UE nr 261/2004 pasażer ma prawo do odszkodowania od Wizz Air w następujących przypadkach:
Wizz Air dzieli się na cztery spółki obsługujące tanie loty. Są to Wizz Air Hungary, Wizz Air Malta, Wizz Air Abu Dhabi i Wizz Air UK. Chociaż może się wydawać, że fakt ten nie ma znaczenia dla oceny roszczenia o odszkodowanie, jest wręcz przeciwnie. Jak określono poniżej, roszczenie o odszkodowanie można ocenić na podstawie rozporządzenia UE tylko wtedy, gdy lot wystartował lub wylądował na lotnisku znajdującym się w UE i tylko wtedy, gdy był obsługiwany przez linię lotniczą mającą siedzibę w UE. Siedziba linii lotniczej odgrywa zatem ważną rolę w ocenie, czy masz prawo do odszkodowania.
Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie przykładowe sytuacje:
W przypadku nieoczekiwanego odwołania lotu pasażer ma prawo do zwrotu zapłaconej ceny biletu lub Wizz Air musi zaoferować mu alternatywny lot. Prawo to przysługuje zawsze, niezależnie od przyczyny odwołania lotu. Pasażer może być jednak również uprawniony do rekompensaty finansowej. Aby móc ubiegać się o odszkodowanie od Wizz Air, należy spełnić dwa podstawowe warunki:
Więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule Odszkodowanie za odwołany lot na naszej stronie Refundio.pl.
W przypadku opóźnionego lotu sytuacja wygląda podobnie jak w przypadku lotu odwołanego. Linia lotnicza ma obowiązek zapewnić pasażerowi poczęstunek na czas oczekiwania na opóźniony lot (pasażer może otrzymać zwrot pieniędzy wydanych na poczęstunek w kwocie odpowiadającej długości oczekiwania lub otrzymać od Wizz Air voucher). Jeśli oczekiwanie na lot przedłuża się do późnych godzin nocnych, Wizz Air jest zobowiązany do zapewnienia pasażerowi bezpłatnego zakwaterowania w hotelu wraz z bezpłatnym transferem lotniskowym.
Oprócz tego odszkodowania, masz prawo do rekompensaty finansowej podobnej do tej za odwołane loty. Aby ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczej, muszą zostać spełnione dwa warunki:
Aby uzyskać więcej informacji na temat warunków roszczenia o odszkodowanie za opóźnienie lotu, odwiedź naszą stronę internetową. O odszkodowaniu za opóźniony lot z przesiadką można przeczytać w tym artykule.
Kwota odszkodowania różni się w zależności od odległości lotu i długości opóźnienia. W przypadku lotów do 1 500 km pasażerowie mają prawo do 250 euro. W przypadku lotów o długości od 1 500 do 3 500 km odszkodowanie wynosi 400 euro. W przypadku lotów powyżej 3 500 km między lotniskiem w UE a lotniskiem poza UE pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie w wysokości do 600 euro.
Jednak w przypadku lotów powyżej 3500 km, jeśli opóźnienie trwa 3-4 godziny, linia lotnicza ma prawo zmniejszyć odszkodowanie o 50%, do 300 euro. Pełne odszkodowanie w wysokości 600 euro przysługuje zatem tylko w przypadku opóźnienia dłuższego niż 4 godziny.
Nie zawsze opóźnienie lotu przekraczające 3 godziny uprawnia do otrzymania rekompensaty finansowej. W przypadkach, gdy lot jest zakłócony z powodu "nadzwyczajnych okoliczności" pozostających poza kontrolą linii lotniczej, pasażer nie ma prawa do odszkodowania, a linia lotnicza nie jest zobowiązana do jego wypłaty. Obejmuje to sytuacje takie jak ekstremalne warunki pogodowe, zagrożenia bezpieczeństwa, niestabilność polityczna lub strajki, które mają wpływ na operacje lotnicze. W takich przypadkach Wizz Air może nie wypłacić odszkodowania.
Odszkodowanie można zawsze uzyskać bezpośrednio w Wizz Air za pośrednictwem strony internetowej Wizz Air. Linia lotnicza oceni wniosek o odszkodowanie i zazwyczaj prześle decyzję w ciągu kilku tygodni lub miesięcy. Niestety często zdarza się, że linia lotnicza odrzuca wniosek o odszkodowanie. W takim przypadku możesz spędzić kilka tygodni przechodząc przez proces bez pomyślnego wyniku w postaci pieniędzy na koncie.
Jeśli jednak nie chcesz spędzać wolnego czasu na wysyłaniu e-maili i dzwonieniu do działu obsługi klienta Wizz Air z niepewnym rezultatem, możesz przekazać swoją sprawę ekspertom, którzy zajmą się wszystkim. Nasi koledzy na co dzień komunikują się z firmą, więc są zaznajomieni z całym procesem. Kwotę odszkodowania otrzymasz w krótkim czasie. Ponadto, jeśli to możliwe, Refundio wypłaca odszkodowanie z góry. W ten sposób masz kwotę natychmiast na swoim koncie, bez ryzyka i bez czekania.
Jeśli jesteś zainteresowany odszkodowaniem, po prostu wypełnij krótki formularz i nie musisz się o nic martwić. Skontaktujemy się z przedstawicielem linii lotniczej i uzyskamy dla Ciebie odszkodowanie, polubownie lub na drodze sądowej.
Nie rozpaczaj! Jeśli linia lotnicza odmówiła wypłaty odszkodowania za zakłócony lot, nadal postaramy się pomóc. Nasi prawnicy bezpłatnie ocenią Twój lot, a w szczególności powody, dla których linia lotnicza odmówiła wypłaty odszkodowania. W większości przypadków możemy uzyskać odszkodowanie dla klientów nawet po odrzuceniu ich roszczenia przez linię lotniczą. Jednak zawsze lepiej jest najpierw skontaktować się z nami, abyśmy mogli uniknąć takich sytuacji
Czy wiesz, że w 2022 r. Wizz Air miał największe średnie opóźnienie na lot w Wielkiej Brytanii? Według brytyjskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego samoloty Wizz Air były opóźnione średnio o 46 minut i 6 sekund na lot w Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.