Opóźnienie lub odwołanie lotu? Uzyskaj do 600 euro odszkodowania. Dowiedz się, jak to zrobić!

Czy niedawno leciałeś na wakacje lub korzystałeś z podróży lotniczych z innego powodu i doświadczyłeś nieoczekiwanego opóźnienia lub nawet odwołania lotu? Jeśli tak, możesz mieć zgodnie z rozporządzeniem UE nr. 261/2004 roszczenie o odszkodowanie do kwoty 600 EUR. Aby zapewnić Ci jak najwięcej informacji, przygotowaliśmy ten artykuł, który poprowadzi Cię przez sytuacje, w których możesz być uprawniony do odszkodowania od linii lotniczej. Dowiedz się, jakie przysługują Ci uprawnienia i w jaki sposób możesz uzyskać odszkodowanie.

Zakłócenie lotu z punktu widzenia regulacji UE. Do czego masz prawo w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu?

W ostatnich latach podróże lotnicze stały się integralną częścią życia niemal każdego z nas. Choć każdy chciałby podróżować bezproblemowo, podczas podróży mogą wystąpić zakłócenia lotu. Znaczne opóźnienia, a nawet odwołania lotów mogą znacznie pokrzyżować plany.

Unia Europejska podjęła zatem działania mające na celu zapobieganie takim sytuacjom oraz, co ważniejsze, łagodzenie ich skutków. Rozporządzenie UE nr 261/2004 ustanawia zatem zasady dotyczące odszkodowań i ochrony praw pasażerów w przypadku zakłóceń lotów, czy to w postaci znacznych opóźnień, odwołań czy odmowy przyjęcia na pokład.

Kiedy i w jaki sposób stosuje się rozporządzenie UE 261/2004?

Roszczenie o odszkodowanie od linii lotniczej powstaje, jeśli

  • twój lot został odwołany, a linia lotnicza powiadomiła Cię o tym z wyprzedzeniem krótszym niż 14 dni. Odszkodowanie w takim przypadku wynosi od 250 do 600 euro. Kwota ta zależy od odległości lotu i długości opóźnienia w dotarciu do miejsca docelowego.
  • lot jest opóźniony o ponad 3 godziny w stosunku do planowanego czasu lądowania w miejscu docelowym. Długość opóźnienia zostanie obliczona w odniesieniu do planowanego czasu lądowania na potrzeby roszczenia o odszkodowanie. Opóźnienie startu nie jest zatem istotne. Jednocześnie opóźnienie lotu nie może być spowodowane "nadzwyczajnymi okolicznościami", takimi jak niekorzystne warunki pogodowe lub strajk pracowników lotniska. Kwota odszkodowania za opóźnione loty jest taka sama jak w przypadku lotów odwołanych, ponownie w zależności od odległości między miejscami docelowymi.
  • personel linii lotniczej odmówił Ci wejścia na pokład (tzw. overbooking). W takim przypadku pasażerowi przysługuje odszkodowanie w takiej samej wysokości, jak w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu. Nie może to być jednak dobrowolne zrzeczenie się miejsca, w którym to przypadku odszkodowanie nie przysługuje.
  • jeśli pasażer nie zdążył na lot przesiadkowy z powodu opóźnienia lub odwołania poprzedniego lotu. Podróż musi jednak odbywać się w ramach jednej rezerwacji, tj. jednego numeru rezerwacji przewoźnika. Dokładne informacje na temat tego, co to oznacza i jak przegapić lot z przesiadką, można znaleźć w tym artykule.

Jak sprawdzić, czy odszkodowanie obejmuje mój lot?

W przypadku opóźnienia lub odwołania lotu nie zawsze przysługuje prawo do odszkodowania. Jednym z warunków uzyskania odszkodowania jest objęcie lotu zakresem rozporządzenia 261/2004. Oznacza to, że Twój lot musi wystartować lub wylądować na lotnisku w UE, ale tylko wtedy, gdy jest obsługiwany przez przewoźnika lotniczego z siedzibą w UE.

Przegląd można znaleźć w poniższej tabeli:

Odlot Przylot Linia lotnicza Roszczenie na podstawie 261/2004
Warszawa Bratysława LOT Tak
Warszawa Dubaj Emirates Tak
Dubaj Warszawa LOT Tak
Dubaj Warszawa Emirates Nie

Mój lot się kwalifikuje. Jak mogę uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?

Jeśli Twój lot jest opóźniony lub odwołany, możesz ubiegać się o odszkodowanie na kilka sposobów. Jednym z nich jest bezpośredni i samodzielny kontakt z linią lotniczą. W takim przypadku należy znaleźć odpowiedni formularz na stronie internetowej linii lotniczej i skontaktować się z nią w sprawie swojego roszczenia (zobacz na przykład ten artykuł o tym, jak uzyskać odszkodowanie od RyanAir).

Po skontaktowaniu się z linią lotniczą należy poczekać na odpowiedź. Może to potrwać kilka dni, tygodni lub nawet miesięcy. Niestety, istnieje prawdopodobieństwo, że linia lotnicza odrzuci Twoje roszczenie, bez podania przyczyny lub powołując się na wyjątkowe okoliczności. W takim przypadku możesz spróbować ponownie skontaktować się z obsługą klienta linii lotniczej lub zatrudnić własnego prawnika, który zajmie się Twoją sprawą. Cały proces jest jednak długotrwały, a ponadto w przypadku niepowodzenia możesz ponieść wysokie koszty prawne i opłaty sądowe.
Inną opcją jest skorzystanie z usług firmy, która zajmuje się tym zagadnieniem. Jeśli chcesz poświęcić swój wolny czas na przyjemniejsze czynności, możesz przekazać swoją sprawę profesjonalistom, którzy zajmą się wszystkim za Ciebie. Nasi prawnicy na co dzień współpracują z liniami lotniczymi i dobrze rozumieją cały proces. Możemy uzyskać odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot znacznie szybciej i z większą pewnością sukcesu, niż gdybyś przechodził przez cały proces samodzielnie. Ponadto, w niektórych przypadkach możemy zaoferować odszkodowanie z góry. Oznacza to, że otrzymasz kwotę na swoje konto bankowe natychmiast, bez konieczności czekania.

Jeśli chcesz skorzystać z naszych usług i nie martwić się o nic, po prostu wypełnij krótki formularz. Nasz zespół niezwłocznie skontaktuje się z przedstawicielami linii lotniczej i rozpocznie proces odzyskiwania odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot.

W Refundio pomogliśmy tysiącom podróżnych uzyskać należne im odszkodowanie tylko w 2023 roku.

Uzyskaj do 600 € za opóźniony lub odwołany lot.

Ile przysługuje mi w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu?

Kwota odszkodowania różni się w zależności od odległości między miejscami docelowymi i długości opóźnienia. W przypadku lotów o długości do 1 500 kilometrów roszczenie wynosi 250 EUR. W przypadku lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów odszkodowanie wynosi 400 EUR. Pasażerowie, których lot odbywał się między lotniskiem w UE a lotniskiem poza UE i przekroczył 3 500 kilometrów, mogą ubiegać się o odszkodowanie w wysokości do 600 euro.
Zwolnione są jednak loty na dystansie większym niż 3 500 km. Jeśli taki lot jest opóźniony od 3 do 4 godzin, linia lotnicza ma prawo do zniżki w wysokości 50%, tj. 300 EUR. O pełne odszkodowanie w wysokości 600 EUR można ubiegać się tylko wtedy, gdy lot jest opóźniony o ponad 4 godziny.

Linia lotnicza odrzuciła wniosek o odszkodowanie. Co mogę zrobić?

Chciałeś dokonać własnych ustaleń dotyczących odszkodowania, skontaktowałeś się z linią lotniczą i powiedziano Ci, że nie masz prawa do odszkodowania. Nie martw się, możemy Ci w tym pomóc. Nasi specjaliści ocenią Twoją sprawę i zgromadzą wystarczające dowody, aby spróbować obalić roszczenia linii lotniczej i nadal wypłacić Ci odszkodowanie za opóźniony lot.

Jeśli linia lotnicza odrzuciła Twoje roszczenie z powodu nadzwyczajnych okoliczności, napisz do nas, a my sprawdzimy sytuację i postaramy się wypłacić Ci odszkodowanie.
Zweryfikuj swoje prawo do odszkodowania bezpłatnie
Zweryfikuj