Rozporządzenie UE 261/2004 odgrywa ważną rolę w ochronie praw pasażerów w przypadku opóźnień, odwołań lub odmowy przyjęcia na pokład (overbooking). Dzięki temu rozporządzeniu pasażerowie mogą otrzymać rekompensatę finansową w przypadku nieoczekiwanego zakłócenia ich planów, za które odpowiedzialna jest linia lotnicza. Wielu pasażerów nie jest jednak świadomych swoich praw, dlatego ważne jest, aby bardziej szczegółowo wyjaśnić treść rozporządzenia UE nr 261/2004.
EasyJet - odwołanie lotu
Pierwszą sytuacją, w której pasażer ma prawo do odszkodowania, jest odwołany lot. Jeśli odwołasz lot, a easyJet nie poinformuje Cię o tym do 14 dni przed planowanym odlotem, najprawdopodobniej będziesz mieć prawo do odszkodowania. Wyjątkiem może być sytuacja, gdy lot został odwołany na przykład z powodu złej pogody lub strajku kontrolerów ruchu lotniczego. Są to wyjątkowe okoliczności, których easyJet nie może cofnąć. Niestety w takich przypadkach odszkodowanie nie przysługuje.
EasyJet - opóźnienie lotu
Masz również prawo do odszkodowania, jeśli Twój lot jest opóźniony o ponad 3 godziny w miejscu docelowym. Ważne jest, aby pamiętać, że nie jest to opóźnienie przy starcie, ale tylko przy lądowaniu. Może się więc zdarzyć, że Twój samolot wystartuje z 3,5-godzinnym opóźnieniem, ale w trakcie lotu nadrobi zaległości i opóźnienie wyniesie mniej niż 3 godziny. Istotne jest również, aby opóźnienie było spowodowane błędem easyJet. W przypadku "nadzwyczajnych okoliczności" odszkodowanie nie przysługuje. Jeśli nie zdążyłeś na przesiadkę z powodu opóźnienia lotu, przeczytaj ten artykuł.
EasyJet - Overbooking
Overbooking lub odmowa przyjęcia na pokład z powodu przepełnienia to kolejny powód do otrzymania odszkodowania finansowego na mocy rozporządzenia UE. W szczególności dotyczy to sytuacji, w której pasażer posiada ważny bilet i przybywa na lotnisko z dużym wyprzedzeniem, ale personel easyJet informuje go, że nie może zostać wpuszczony na pokład samolotu z powodu braku wolnych miejsc. easyJet prawdopodobnie zaoferuje ci alternatywny lot, ale nie oznacza to, że easyJet jest zwolniony z obowiązku wypłaty odszkodowania. Warunkiem tego roszczenia jest to, że pasażer nie zrezygnował dobrowolnie z miejsca w samolocie, ale odmówiono mu wejścia na pokład wbrew jego woli.
Jeśli przydarzyła Ci się jedna z powyższych sytuacji, masz dwie możliwości uzyskania odszkodowania. Jeśli nie chcesz spędzać godzin na wysyłaniu e-maili i telefonowaniu do działu obsługi klienta easyJet, możesz przekazać swoją sprawę ekspertom, którzy mogą uzyskać odszkodowanie. W Refundio mamy doświadczenie w całym procesie, więc wiemy, jak komunikować się z przedstawicielami easyJet. Nasi prawnicy codziennie pomagają dziesiątkom pasażerów uzyskać odszkodowanie za zakłócony lot. Wszystko, czego będziemy od Ciebie potrzebować, to wypełnienie krótkiego formularza. Następnie ocenimy sytuację i zabierzemy się do pracy. W międzyczasie możesz zająć się przyjemniejszymi czynnościami. Uzyskamy odszkodowanie od easyJet, polubownie lub, jeśli to konieczne, na drodze sądowej. Nie pobierzemy ani grosza. Jedynie w przypadku wygrania sprawy zatrzymamy niewielką prowizję za wykonaną pracę.
Inną opcją jest skontaktowanie się z easyJet na własną rękę. W tym celu należy wypełnić formularz kontaktowy na stronie internetowej easyJet, a następnie czekać na odpowiedź. Może to potrwać kilka tygodni i najprawdopodobniej easyJet odrzuci Twoje roszczenie, oczekując, że nie będziesz kontynuować sprawy. Z doświadczenia naszych klientów wynika, że linie lotnicze stosują tę taktykę, aby zniechęcić pasażerów nawet w przypadkach, w których bez wątpienia przysługuje im odszkodowanie.
Aby szybko i łatwo uzyskać odszkodowanie za zakłócony lot, kliknij poniższy link. Po wypełnieniu krótkiego formularza nie będziesz musiał się niczym zajmować, my zajmiemy się wszystkim.
W przypadku najkrótszych lotów, tj. do 1500 kilometrów, zgodnie z rozporządzeniem UE można ubiegać się o odszkodowanie w wysokości 250 euro. Dłuższe loty, o długości od 1500 do 3500 kilometrów, są klasyfikowane jako roszczenia w wysokości 400 euro. W przypadku lotów dłuższych niż 3500 kilometrów można ubiegać się o maksymalnie 600 euro. Jednak warunkiem dla tych lotów jest to, że muszą one odbywać się między lotniskiem poza UE a lotniskiem znajdującym się w UE. Loty wewnątrz UE, które są dłuższe niż 3500 kilometrów, należą do kategorii 400 euro. Ponadto, w przypadku lotów powyżej 3500 kilometrów, istnieje warunek, że powstałe opóźnienie musi przekraczać 4 godziny, w przeciwnym razie easyJet może zmniejszyć odszkodowanie o połowę do 300 euro.
Nie każdy opóźniony lub odwołany lot, który spełnia powyższe warunki, automatycznie uprawnia do odszkodowania finansowego. Istnieją pewne zdarzenia, których easyJet nie może przewidzieć, a jeśli wystąpią, nie może im zapobiec. Rozporządzenie 261/2004 stanowi, że w takich przypadkach linia lotnicza nie jest zobowiązana do wypłaty odszkodowania pasażerowi.
Tak zwane nadzwyczajne okoliczności mogą wystąpić na przykład w przypadku awarii radaru lotu lub w przypadku ulewnego deszczu lub burzy. Przegląd innych sytuacji, które wchodzą w zakres nadzwyczajnych okoliczności, można znaleźć w naszym artykule tutaj.
easyJet dzieli się na trzy spółki obsługujące poszczególne loty. Są to easyJet UK Limited, easyJet Europe Airline GmbH i easyJet Switzerland S.A. Zawsze dobrze jest wiedzieć, która z tych trzech firm obsługiwała Twój lot. Wynika to z faktu, że jeśli ubiegasz się o odszkodowanie, nie możesz złożyć ogólnego roszczenia, ale musisz zwrócić się do konkretnej obsługującej linii lotniczej.
Możesz dowiedzieć się, która linia lotnicza jest odpowiedzialna, patrząc na znak przed numerem lotu. Loty easyJet UK Limited oznaczone są symbolem EZY lub U2, loty easyJet Europe Airline GmbH oznaczone są symbolem EJU, a loty easyJet Switzerland S.A oznaczone są symbolem EZS